abjerke Blogg Romaniaturen

Romaniaturen

Tipper de fleste som leser denne bloggen har ftt med seg at jeg har vrt p tur i Romania. Men det er jo ikke sikkert alle har ftt med seg hva jeg har gjort der! S jeg tenkte jeg skulle fortelle litt og legge ut noen bilder.

Denne gjengen p vei til Romania 2012.

Vr alles kjre Bendik

Reisen var utrolig lang. Vi startet tirsdag den 10. juli fra Hamar skysstasjon klokka 15.00. Vi tok toget til Lillestrm hvor vi mtte bytte til buss. S kjrte vi buss til Oslo. Der mtte vi vente et par timer fr toget videre til Rygge flyplass gikk. Da vi kom frem dit s fikk vi sjekka inn og sendt bagasjen av grde. Da hadde vi fortsatt god tid til flyet gikk, s tiden ble brukt til taxfreeshopping og minicurling.

Filip herjer i minicurling

Rundt 21.00 tok flyet av norsk jord og rundt midnatt landet vi p ungarsk jord. Vi hadde endelig kommet langt, men var ikke halvveis p reisen en gang. Vi tok taxi fra flyplassen til et ungdomsherberge. Samtlige av oss var veldig trtte og slitne etter en "lang" reise og var klare for finne senga. Dagen etter var det frokostblanding til frokost fr vi mtte komme oss videre. Vi sjekka ut rundt 10.00 og toget vrt skulle g klokka 13.00. Vi hadde dermed litt tid, s vi gikk til en park og brukte litt tid med Gud. Det ble jo etter hvert tid for finne toget vrt ogs... Vi mtte ta diverse t-baner for komme frem, men vi fant faktisk overraskende fort frem. Da vi kom frem til togstasjonen fikk vi en kjempeartig nyhet. Vi fikk ikke ta toget klokka 13.00 fordi det var fullt. Men de kunne tilby oss et tog som gikk klokka 16.00 som tok to timer ekstra kjre og hvor vi mtte bytte tog klokka 05.00 om morgenen. Dermed skulle togturen totalt ta 13 timer. Vi hadde jo ikke noen annen mulighet enn takke ja til det toget. Heldigvis for oss at det som regel er god stemning nr snne ting skjer. S med smil om munnen fant vi oss en spot midt p togstasjonen og ventet enda noen timer.

Eirik har funnet spoten sin!

Vi kjrte som sagt det toget hele natta, og vi skulle ikke bytte tog fr klokka 05.00 morgenen etter. Og derfor mtte vi f oss litt svn, noe som var veldig vanskelig pgrunn av de vonde setene. Jeg fikk sove ganske mye, men fikk absolutt ikke den ultimate svnen. S klokka 05.00 forlot vi som sagt toget. Vi var stuck p en de togstasjon i ca 1 time fr vi tok et annet tog videre til Romania. Det var tidenes skumleste tog! Med kuper og Harry Potterstemning.

Harry Pottertoget

Klokka 07.00 kom vi endelig frem til Romania og destinasjonen Targu Mures! Trtte og gode, kjrte vi taxi til basen og til hotellet hvor vi skulle sove. Veldig klare for senga, fikk vi beskjed om at vi ikke fikk sove fr til kvelden igjen snn at dgnrytmen ikke skulle bli helt delagt. Hele den dagen gikk jeg helt i rska, og jeg husker ikke helt hva vi gjorde for noe. Men generelt under hele oppholdet i Romania, var vi der for menneskene. Vi var der for at romenerne skulle f hre mer om Jesus og Gud, og mest av alt at de skulle f mte Gud! For dette hadde vi diverse opplegg. Vi hadde noe vi kalte Treasure Hunt. Vi delte oss inn i grupper, s ba vi. Vi ba oss om at Gud skulle gi oss noen tegn om hvilke mennesker han ville vi skulle mte. Det kunne vre f.eks at vi fikk et bilde av ei gammel dame med blomsterskjrt og grnn t-skjorte. S gikk vi ned i byen og s om vi s noe/noen som kunne ha sammenheng med de bildene og tegnene vi hadde ftt av Gud. S snakket vi med dem og gjerne ba for dem. De fleste gruppene hadde med seg tolk snn at romenerne kunne skjnne hva vi sa. Det er en veldig liten prosent som prater engelsk der nede.

Fra sigynerlandsbyen hvor vi hadde camp

Men de vi jobbet mest med var barna i Sigynerlandsbyene og p barnehjemmene. For barna i Cold Valley (den ene sigynerlandsbyen) laget vi en slags camp. Vi hadde sanger, et dramastykke eller en taler, leker og ellers bare ga kjrlighet til barna der. Kidsa er ikke s vant til f kjrlighet og kjenne nrhet fra foreldrene sine, s med en gang vi kom, merket jeg at noen av de var veldig usikre p oss. Men etter hvert s lsnet det selvflgelig og de ville nesten ikke slippe hendene vre. Vi fikk en s fin kontakt med kidsa, og jeg syns det var kjempetrist siste dagen da vi mtte dra fra dem etter ha vrt med dem nesten en hel uke.

Fra den ene sigynerlandsbyen
Denne kiden har jeg og Jonas lyst til adoptere! Det var tidenes steste kid.

Her er noen av bildene fra sigynerlandsbyen. Jeg elsket vre der, det var helt fantastisk. Hele opplevelsen har vrt noe for seg sjl, og jeg kommer aldri til glemme denne flotte turen. For det frste reiste jeg med en helt fantastisk gjeng, og for det andre har det vrt s bra f hjelpe menneskene der nede med noe verdifullt.

Hele gjengen etter avskjedsfesten i Romania. P vei hjem til Norge!