abjerke » Blogg » Romaniaturen

Romaniaturen

Tipper de fleste som leser denne bloggen har fått med seg at jeg har vært på tur i Romania. Men det er jo ikke sikkert alle har fått med seg hva jeg har gjort der! Så jeg tenkte jeg skulle fortelle litt og legge ut noen bilder.

Denne gjengen på vei til Romania 2012.

Vår alles kjære Bendik

Reisen var utrolig lang. Vi startet tirsdag den 10. juli fra Hamar skysstasjon klokka 15.00. Vi tok toget til Lillestrøm hvor vi måtte bytte til buss. Så kjørte vi buss til Oslo. Der måtte vi vente et par timer før toget videre til Rygge flyplass gikk. Da vi kom frem dit så fikk vi sjekka inn og sendt bagasjen av gårde. Da hadde vi fortsatt god tid til flyet gikk, så tiden ble brukt til taxfreeshopping og minicurling.

Filip herjer i minicurling

Rundt 21.00 tok flyet av norsk jord og rundt midnatt landet vi på ungarsk jord. Vi hadde endelig kommet langt, men var ikke halvveis på reisen en gang. Vi tok taxi fra flyplassen til et ungdomsherberge. Samtlige av oss var veldig trøtte og slitne etter en "lang" reise og var klare for å finne senga. Dagen etter var det frokostblanding til frokost før vi måtte komme oss videre. Vi sjekka ut rundt 10.00 og toget vårt skulle gå klokka 13.00. Vi hadde dermed litt tid, så vi gikk til en park og brukte litt tid med Gud. Det ble jo etter hvert tid for å finne toget vårt også... Vi måtte ta diverse t-baner for å komme frem, men vi fant faktisk overraskende fort frem. Da vi kom frem til togstasjonen fikk vi en kjempeartig nyhet. Vi fikk ikke ta toget klokka 13.00 fordi det var fullt. Men de kunne tilby oss et tog som gikk klokka 16.00 som tok to timer ekstra å kjøre og hvor vi måtte bytte tog klokka 05.00 om morgenen. Dermed skulle togturen totalt ta 13 timer. Vi hadde jo ikke noen annen mulighet enn å takke ja til det toget. Heldigvis for oss at det som regel er god stemning når sånne ting skjer. Så med smil om munnen fant vi oss en spot midt på togstasjonen og ventet enda noen timer.

Eirik har funnet spoten sin!

Vi kjørte som sagt det toget hele natta, og vi skulle ikke bytte tog før klokka 05.00 morgenen etter. Og derfor måtte vi få oss litt søvn, noe som var veldig vanskelig pågrunn av de vonde setene. Jeg fikk sove ganske mye, men fikk absolutt ikke den ultimate søvnen. Så klokka 05.00 forlot vi som sagt toget. Vi var stuck på en øde togstasjon i ca 1 time før vi tok et annet tog videre til Romania. Det var tidenes skumleste tog! Med kupèer og Harry Potterstemning.

Harry Pottertoget

Klokka 07.00 kom vi endelig frem til Romania og destinasjonen Targu Mures! Trøtte og gode, kjørte vi taxi til basen og til hotellet hvor vi skulle sove. Veldig klare for senga, fikk vi beskjed om at vi ikke fikk sove før til kvelden igjen sånn at døgnrytmen ikke skulle bli helt ødelagt. Hele den dagen gikk jeg helt i ørska, og jeg husker ikke helt hva vi gjorde for noe. Men generelt under hele oppholdet i Romania, var vi der for menneskene. Vi var der for at romenerne skulle få høre mer om Jesus og Gud, og mest av alt at de skulle få møte Gud! For dette hadde vi diverse opplegg. Vi hadde noe vi kalte Treasure Hunt. Vi delte oss inn i grupper, så ba vi. Vi ba oss om at Gud skulle gi oss noen tegn om hvilke mennesker han ville vi skulle møte. Det kunne være f.eks at vi fikk et bilde av ei gammel dame med blomsterskjørt og grønn t-skjorte. Så gikk vi ned i byen og så om vi så noe/noen som kunne ha sammenheng med de bildene og tegnene vi hadde fått av Gud. Så snakket vi med dem og gjerne ba for dem. De fleste gruppene hadde med seg tolk sånn at romenerne kunne skjønne hva vi sa. Det er en veldig liten prosent som prater engelsk der nede.

Fra sigøynerlandsbyen hvor vi hadde camp

Men de vi jobbet mest med var barna i Sigøynerlandsbyene og på barnehjemmene. For barna i Cold Valley (den ene sigøynerlandsbyen) laget vi en slags camp. Vi hadde sanger, et dramastykke eller en taler, leker og ellers bare ga kjærlighet til barna der. Kidsa er ikke så vant til å få kjærlighet og kjenne nærhet fra foreldrene sine, så med en gang vi kom, merket jeg at noen av de var veldig usikre på oss. Men etter hvert så løsnet det selvfølgelig og de ville nesten ikke slippe hendene våre. Vi fikk en så fin kontakt med kidsa, og jeg syns det var kjempetrist siste dagen da vi måtte dra fra dem etter å ha vært med dem nesten en hel uke.

Fra den ene sigøynerlandsbyen
Denne kiden har jeg og Jonas lyst til å adoptere! Det var tidenes søteste kid.

Her er noen av bildene fra sigøynerlandsbyen. Jeg elsket å være der, det var helt fantastisk. Hele opplevelsen har vært noe for seg sjøl, og jeg kommer aldri til å glemme denne flotte turen. For det første reiste jeg med en helt fantastisk gjeng, og for det andre har det vært så bra å få hjelpe menneskene der nede med noe verdifullt.

Hele gjengen etter avskjedsfesten i Romania. På vei hjem til Norge!